Sunday, February 13, 2011

Shisha - 400 Kali Lebih Bahaya Daripada Rokok


Salam hari ahad semua, siapa antara korang yang pernah cuba shisha ni?. Kalau aku confirm la tak pernah sebab aku tak merokok apatah lagi nak cuba shisha ni, huhu. Sedar tak sedar, menghisap shisha atau dikenali juga sebagai 'rokok arab' ni macam dah jadi trend masa kini kan. Ada member aku cakap shisha ni tak sama macam merokok biasa, malah bermacam-macam rasa ada, boleh pilih perisa yang kita suka.

Menghisap shisha ni sebenarnya telah diamalkan di Timur Tengah sejak lama dahulu. Sebab tu kalau korang perasan orang arab je yang selalu suka hisap shisha ni. Dipercayai tersebar hingga ke negara ini disebabkan kedatangan pelancong-pelancong yang berasal dari Timur Tengah pada tahun 90-an.

Tapi kalau korang nak tahu, shisha ni 400 kali lebih bahaya dari rokok tau,  hohoho! Macam mana aku tahu? sebab kat berita semalam ada keluar pasal bahaya menghisap shisha. Rupanya menghisap shisha ni lebih tinggi risikonya dari merokok biasa woo.

Pada pendapat aku la, menghisap shisha dan merokok biasa ni tiada banyak bezanya pun, cuma shisha ni memerlukan sejenis alat macam paip air yang menegak tu. Sebab sama juga kan sedut asap dan hembus melalui mulut yang boleh memudaratkan paru-paru dan kesihatan kita. Sekian.


 






2 comments:

amry said...

apa yang membahayakan erk? aku tak tengok berita. kerja malam. aku pernah hisap sisha. tapi aku rasa tak ada apa. rasa macam sedut angin jer. cuma ada perisa....
beza hisap rokok, badan memang jadi lemah.

Zul said...

@amry

oo..kalau hisap shisha tu memang badan jadi lemah2 ke? memudaratkan juga tu..hehe;p